Saturday, March 31, 2018

Tygodnik nr 13/2018


Piosenka tygodnia

Unmasked: The Platinum Collection to wydana 16 marca składanka największych przebojów potentata brytyjskiego musicalu Sir Andrew Lloyda Webbera. Znalazły się na niej legendarne utwory m.in. z Jesus Christ Superstar, Kotów i Upiora w operze, a także nowa wersja You Must Love Me z Evity wyśpiewana przez Lanę Del Rey. 
Może się to wydawać ironiczne, biorąc pod uwagę, że Amerykanka mimo wielu prób na razie nie ma szczęścia do nagród za piosenki z filmów, zaś Madonna zebrała sporo statuetek za rolę argentyńskiej ikony, najważniejsze jednak, że to jedno z najbardziej romantycznych nagrań ostatnich miesięcy.



Płyta tygodnia


Kolejny tydzień, w którym nie przesłuchałem zbyt wielu albumów, ponieważ przygotowywałem post o najlepszych ep-kach 2017 roku...



Okej. Nie przesłuchałem zbyt wielu albumów, ponieważ wolałem oglądać serial Twin Peaks: The Return, który polecam wszystkim, a jego bohaterowie na pewno zagoszczą niedługo na blogu (przynajmniej niektórzy). Może kogoś z Was zainteresuje informacja, że nowy krążek Sex & Cigarettes wypuściła Toni Braxton. Tytuł longa nieco mnie dziwi, ponieważ królowa polskiego airplayu w 1997 r. na promocyjnych zdjęciach nie wygląda na nałogową palaczkę; figury naprawdę można pozazdrościć. Ci, którzy znają tylko Un-Break My Heart albo He Wasn't Man Enough mogą słuchać bez obaw - produkcja jest nowoczesna, ale jak przystało na współpracowniczkę Babyface'a nie sili się na drażniące sztuczki. Zabieganym polecam przynajmniej Long As I Live.

Piosenka retro tygodnia

The Tonight Show Jimmy'ego Fallona w telewizji NBC często obrywa za dostarczanie widzom rozrywki po linii najmniejszego oporu (gwoli prawdy, hipsterów jeszcze bardziej drażni James Corden). Nie ukrywam, że dużo więcej dla siebie znajdowałem w jego wcześniejszym programie Late Night, w tym roku jednak czymś mnie pozytywnie zaskoczył. Można zastanawiać się, czy odtwarzanie teledysku do King of Wishful Thinking duetu Go West z aktorem Paulem Ruddem miało sens, jednak sam utwór i teledysk na pewno są warto przypomnienia. Paul Cox i Richard Dummie zawdzięczają mu największy życiowy sukces, tym bardziej godny uwagi, że to Brytyjczycy - ósme miejsce na liście Billboardu w 1990 r. W gruncie rzeczy, zawdzięczają go przede wszystkim obecności piosenki na ścieżce dźwiękowej sławnego filmu Pretty Woman. Wcześniej byli znani przede wszystkim ze swojego pierwszegi singla We Close Our Eyes (5 pozycja w ojczyźnie w 1985 r.) W twórczym chaosie klipu można zauważyć nawet polski akcent :)



Bonusowa piosenka retro tygodnia

W Wielkiej Brytanii był to kolejny dobry tydzień dla wydawnictw, które nie dostąpiły nigdy zaszczytu pobytu w Top 100 (m.in. srebrne single za Landslide Fleetwood Mac i One for the Road Arctic Monkeys). Wśród platynowych singli znalazło się Chelsea Dagger The Fratellis (5 lokata we wrześniu 2006 r., 39 tygodni w setce), a pomiędzy srebrnymi - hip-hopowy klasyk Cypress Hill Insane in the Brain (21 za drugim podejściem w 1994). Dobry tydzień dla Sama Smitha - potrójna platyna za Stay With Me i podwójna za The Thrill of It All. Więcej (m.in. duże sukcesy Kasabian i Slipknot) na stronie BPI.

Amerykańska federacja RIAA w ostatnich dniach pamiętała m.in. o Queen, którzy tym razem otrzymali podwójną platynę za Under Pressure z Davidem Bowiem (na Billboardzie niestety dopiero 29 pozycja w 1982) i Fat Bottomed Girls (24 w 1979). Platyną pokryła się piosenka Randy'ego Newmana You've Got a Friend in Me z Toy Story, uhonorowano też kilka utworów ze ścieżki do Moany, np. moja ulubiona piosenka kraba zgarnęła platynę. Najwyższy certyfikat tygodnia to siedmiokrotna platyna dla Trap Queen Fetty'ego Wapa (2 lokata w 2015). Były też dwie pięciokrotne, jakie - możecie sprawdzić tu.

No comments:

Post a Comment