Friday, March 23, 2018

Tygodnik nr 12/2018


Piosenka tygodnia

Podobno artyści nie znoszą być porównywani do rywali/kolegów z branży. Nie da się jednak ukryć, że najłatwiej rozpocząć poszerzanie znajomości muzyki od szukania dźwięków podobnych do tych, które już znamy.
Napisałem na FB, że utwór SugerGlider na razie dość tajemniczego projektu Angel Unlmtd (udało mi się ustalić tylko tyle, że twórca ma na imię Dylan i udzielał się w projekcie ze słowem "machines" w nazwie) przypomina mi Mew. To porównanie jeszcze bardziej pasuje do drugiego nagrania sygnowanego tą nazwą, które można znaleźć w Internecie - Memory Card. Powiecie - znowu dream pop, ale w tym wypadku naprawdę pop to przynajmniej 50 proc. etykietki.



Płyta tygodnia



Nie słuchałem zbyt wielu albumów w tym tygodniu, ponieważ przygotowuję się do wpisu o najciekawszych EP-kach 2017 r., który być może ukaże się jutro (przynajmniej bardzo bym tego chciał). Zapoznałem się ostatnio m.in. ze Sleepwalking - pełnowymiarowym debiutem synth-wave'owej wokalistki Niny, która urodziła się w Berlinie, ale mieszka i nagrywa w Londynie. Najwięcej mocy mają chyba pierwsze utwory z tracklisty, np. Beyond Memory (część znana z wydanych wcześniej trzech EP), ale dla głosu i romantycznego klimatu chce się poznać całość.

Piosenka retro tygodnia

Prefab Sprout zawsze warto posłuchać (nie wykluczam, że w przyszłości podzielę się tu jakąś playlistę), ale nie spodziewałem się, że będzie taka okazja w trakcie oglądania ciekawego filmu Opowieści o rodzinie Meyerowitz (utwory wybrane), w którym w członków skłóconego żydowskiego klanu wcielili się m.in. Dustin Hoffman, Emma Thompson, Ben Stiller i Adam Sandler (zaznaczam, że nie jest to slapstickowa komedia :) W jednej ze scen pojawia się fragment Wild Horses - jeden z mocnych punktów nominowanego do BRIT Awards krążka Jordan: The Comeback z 1990 r., po którym nastąpiła siedmioletnia przerwa w nagraniach formacji, nie licząc składanki z przebojami.



Bonusowa piosenka retro tygodnia

Kolejny ciekawy tydzień nagród BPI, by wymienić choćby platynowe single dla In the Air Tonight Phila Collinsa i September Earth, Wind & Fire, złote dla Wish You Were Here Pink Floyd i Dreams Fleetwood Mac, srebrne dla You Can't Hurry Love The SupremesCome Together The Beatles, chwalonego na tym blogu Don't Save Me Haim (32 pozycja w styczniu 2013) i przeboju lat 80., który doczekał się kilku dance'owych przeróbek - Waiting for a Star to Fall Boy Meets Girl (9 w 1988).  W USA jak zwykle "odkrywają Amerykę". Okazuje się, aż do marca żadnego certyfikatu nie miało Give Me Everything (Tonight) Pitbulla ani Niggas in Paris Jaya-Z i Kanyego Westa, a obydwa zasługiwały sześciokrotną platynę (ten pierwszy song w tym samym czasie pokrył się podwójną platyną w Wielkiej Brytanii). Duży sukces w postaci siedmiokrotnej platyny odniósł także utwór If I Die Young grupy country The Band Perry (14 pozycja na Billboardzie w 2010, pierwsze miejsce na Hot Country Songs i Adult Contemporary). Ciekawostką jest 32-krotna platyna w kategorii latynoskiej dla Shakiry i Alejandro Sanza za singiel La Tortura z 2005 r. oraz diament dla płyty Sale el Sol z 2010 r. (odpowiednio 23 i 7 lokata w zestawieniach ogólnych).

No comments:

Post a Comment