Wednesday, July 14, 2021

Tłumaczenia piosenek odc. 14 - Oasis

"Hell! All grand egomania" - to akronim frazy "Noel and Liam Gallagher" według zabawnej strony, którą Wam polecam. Nic dodać, nic ująć.

Gdybym miał wehikuł czasu, użyłbym go, aby sprawdzić jak naprawdę wyglądała popularność Oasis w Polsce w latach ich najlepszych triumfów. Don't Look Back in Anger było w top 20 roku RMF FM (w Wielkiej Brytanii to już, bagatela, poczwórna platyna), teledysk do Go Let It Out kilka razy wyemitował Rower Błażeja. Grupa była kilka razy notowana na 30 Ton! Gallagherowie pojawiali się na plakatach Bravo i kolekcjonerskich karteczkach na równych prawach z boysbandami, co nieco dziwi biorąc pod uwagę, że nie wyglądali modele (podobnie traktowani byli Scooter). Gdy chodziłem do liceum miałem jednak wrażenie, że w porównaniu z Linkin Park czy Rammsteinem nikt ich nie zna. Przed powstaniem komercyjnych stacji rockowych na pewno ich ostoją były rozgłośnie Polskiego Radia i telewizje muzyczne, których playlisty były układane za granicą.

Tam można było sie natknąć na piękny hymn o niepewności i potrzebie bliskości drugiej osoby, jakim jest Wonderwall. Pamiętam też, że ogromnie cieszyłem się z jego emisji w licealnym radiowęźle. Gdy się tego doczekałem, wiedziałem już sporo o manchesterczykach z lektury Q i audycji Adama Czajkowskiego w Radiu Plus. Na samym początku (no dobra, po Go Let It Out) była jednak inna, przypadkowo poznana z MTV w holenderskim markecie ballada, drugi singiel z albumu Heathen Chemistry. Od razu skrzywiłem się na podobieństwo do Stillness of Heart Lenny'ego Kravitza (nic do niego nie mam, wkurzył mnie tylko brak oryginalności), ale obudziła we mnie też duszę romantyka, stąd dostarczyła drugiego przetłumaczonego przeze mnie tekstu (pewnie też dlatego, że jest krótki ;) W ostatni tydzień czerwca 2002 Brytyjczycy woleli tylko A Little Less Conversation, zaś drogę Wonderwall zastosowali ówcześni pupile Simona Cowella - Robson & Jerome.

Wspominanie Oasis oczywiście wiąże się z niesmakiem związanym z ich tendencjami do "pożyczania" od dawnych gwiazd (glamrockowców chyba jeszcze bardziej niż The Beatles), pyskatością i nieraz brutalnością stojących na ich czele braci oraz "cuchnącymi" okolicznościami rozpadu. Noel ostatnio chyba jest na etapie żebrania o Order Imperium Brytyjskiego, ponieważ niewybrednie skrytykował księcia Harry'ego i jego żonę Meghan. Ma zresztą opinię na prawie każdy temat, ciekawe czy ktoś prowadzi research, jak często i jak mocno te opinie zmienia... Podobne "kwiatki" zdarzają się zresztą większości gwiazd rocka, o czym może przydałoby się napisać osobno.

Oasis - Wonderwall

To dziś jest jeden z takich dni, 

Kiedy wraca zapach tamtych chwil. 

Już czas, co do zrobienia masz 

Pewnie dawno już mówiono Ci.

Jak mam uwierzyć, że ktoś inny 

Czuje to, co ja, gdy mi Cię brak?


Zgiełk, szum, od plotek huczy tłum 

Mówią: ogień w Twoim sercu zgasł. 

Tak wiem, słyszałaś już to gdzieś, 

Lecz czy zawahałaś się choć raz? 

Jak mam uwierzyć, że ktoś inny 

Czuje to, co ja, gdy mi Cię brak. 


W bezdroża zmienia się szlak, którym kroczysz, 

A drogowskazy świateł kłują w oczy 

Jest tak wiele spraw, o których

Chciałbym powiedzieć Ci, ale nie wiem jak. 


Lecz czuję, że właśnie Ty mnie uratujesz 

Jedna spośród stu 

Jak cudowny mur 


Czy dziś był miał być jeden z tych dni? 

Nie powróci zapach tamtych chwil. 

Już czas, wiesz na co nie masz szans.

Pewnie dawno już mówili Ci. 


Z naszych dróg krętych coraz łatwiej zboczyć 

A światła latarń kłują prosto w oczy 

Jest tak wiele spraw, o których 

Chciałbym powiedzieć Ci, ale nie wiem jak. 


Bo czuję, że właśnie Ty mnie uratujesz 

Jedna spośród stu 

Jak cudowny mur

oryginał: https://genius.com/Oasis-wonderwall-lyrics

Oasis - Stop Crying Your Heart Out

Krok wstecz, krok w głąb 

Skąd ten lęk? 

Było minęło, nie zmienisz nic. 


Uśmiech Twój niech lśni 

Nie bój się 

Wszak los różami śle Twój szlak. 


Choć miliony gwiazd w pył zmieniają się 

Ty nie martw się o nie, zobaczysz je wnet. 

Bierz, czego Ci brak i idź dokąd chcesz. 

Uspokój swe serce. 


Wstań, idź przez noc 

Skąd ten lęk? 

Było minęło, nie zmienisz nic. 


Choć miliony gwiazd w pył zmieniają się 

Ty nie martw się o nie, zobaczysz je wnet. 

Bierz, czego Ci brak i idź dokąd chcesz. 

Uspokój swe serce. 

oryginał: https://www.azlyrics.com/lyrics/oasis/stopcryingyourheartout.html

W następnym odcinku cyklu: więcej Britpopu.

No comments:

Post a Comment