Thursday, October 19, 2023

Tłumaczenia piosenek odc. 16 - Goo Goo Dools i Travis


Im częściej słucham muzyki z lat 1997-2002, tym bardziej mam wrażenie, że w tym czasie nie nagrano zbyt wiele wartościowego. Ci, którzy są podobnego zdania, pewnie nie zmienią go po tym poście, ale tłumaczą mnie w pewnym stopniu wspomnienia sprzed lat.
Wydawało mi się kiedyś, że to "Hop-Bęc" wbijał mojemu pokoleniu do głów bezwzględną dominację muzyki tanecznej u progu nowego millennium. W tym czasie jednak połowę każdego notowania UK Top 100 stanowił trance i zbliżony do niego stylistycznie house, którego spora część nad Wisłę zapewne nie docierała, zaś na pierwszym miejscu dwóch ostatnich notowań listy Marcina Jędrycha w formule codziennej znalazły się utwory soft-rockowe: Pretending HIM i Hanging By the Moment Lifehouse. RMF FM w tym czasie promował także utrzymane w podobnej manierze Here Is Gone Goo Goo Dolls.

Największy przebój grupy z Buffalo Iris otworzył historię kącika tłumaczeniowego na forum.80s.pl. Do głowy wbiła mi go częsta emisja na kanale VH1. Kawałek ten powstał na potrzeby promocji filmu z 1998 Miasto Aniołów, którego nie oglądałem, ale bardzo gorąco polecam obraz, którego jest on przeróbką - Niebo nad Berlinem Wima Wendersa, bardzo poetycką historię o aniele, który z miłości do charyzmatycznej akrobatki zapragnął zostać człowiekiem. Soundtrack zawierał także trzy inne przeboje: Uninvited Alanis MorissetteIf God Will Send His Angels U2 i Angel Sarah MacLachlanIris było zdecydowanie największym hitem z nich - 18 tygodni na pierwszym miejscu notowań airplay w USA robi wrażenie! (piosenka nie była singlem, aby nie popsuć sprzedaży płyty Dizzy Up the Girl) Niedawno uzyskała status ośmiokrotnej platyny w ojczyźnie muzyków i pięciokrotnej w Wielkiej Brytanii. Tekstowo jest to trochę emo-pop, co do filmu chyba pasuje.

Goo Goo Dolls - Iris

W ustach mam tylko słodycz tej chwili
Czuję w środku Twój oddech i puls.
Jesteś moim biletem do nieba bram
Zamiast w domu chcę z Tobą być tu.

Nie spróbuję już nigdy Cię dotknąć,
Bo i tak wiesz, że jestem o krok.
Choć wiem: kiedyś ta bajka się skończy,
Proszę zostań, gdy zapadnie zmrok.

Ref: Nie chcę by świat patrzył mi na ręce,
Że nie pojmą mnie - dobrze to wiem.
Chcę, choć wszystko trwa tylko przez chwilę,
Byś wiedziała, kto śledzi twój cień.

Nie pokonasz łez, co nie chcą płynąć,
Nie ukryjesz źdźbła prawdy wśród kłamstw.
Czasem myślisz: "skądś znam ten scenariusz"
Wiesz, że żyjesz, gdy czujesz krwi smak.

Ref: Nie chcę by świat patrzył mi na ręce,
Że nie pojmą mnie - dobrze to wiem.
Chcę, choć wszystko trwa tylko przez chwilę,
Byś wiedziała, kto śledzi twój cień.

Tekst oryginalny: https://www.tekstowo.pl/piosenka,goo_goo_dolls,iris.html


***

Szkocki Travis, to jeden z tych zespołów, których lepiej słuchało mi się, gdy nie konkurował z masą naśladowców. W dużym stopniu należeli do moich ulubieńców, gdy chodziłem do liceum, ponieważ wytrwale lansowała ich radiowa Trójka. W latach 2000-2008 pięć ich utworów gościło na szczycie jej listy przebojów. (Znacznie słabiej poszło uroczemu Love Will Come Through, do którego teledysk powstał na warszawskiej Pradze.) Why Does It Always Rain on Me? przecierało im wszystkim szlaki jeszcze w końcówce lat 90. Wybrałem tekst tego singla z albumu The Man Who (10 miejsce notowań w Wielkiej Brytanii, 11 w Australii) z przyczyn osobistych, ale żeby nie psuć sobie reputacji, szczegóły zachowam dla siebie ;)

Travis - Why Does It Always Rain On Me?

Dziś nie mogę spać
Dookoła mówią - wszystko gra.
Powieki nie chcą spaść.
Widzę czarną dziurę pośród blasku gwiazd
Jasne dni
Zniknęły gdzieś,
Przez Ciebie jakoś dziwnie
Czuję się.

Dlaczego znów deszcz na mnie spadł?
Czy przez to, że kłamałem, gdy miałem naście lat?
Dlaczego znów deszcz na mnie spadł?
Nawet, gdy słońce się zjaw
Mi świeci blask błyskawic.

Trudno siebie znieść,
Gdy z niewidzialną ręką szarpiesz się.
Wciąż jak palec sam
Bo inne sprawy w głowie mam.
Jasne dni
Odeszły gdzieś,
Przez Ciebie jakoś dziwnie
Czuję się.

Gdzie odszedł ciepły front?
Czemu deszcz dzwoni o mój dach?
O mój dach…

Dlaczego znów deszcz na mnie spadł?
Czy przez to, że kłamałem, gdy miałem naście lat?
Dlaczego znów deszcz na mnie spadł
Nawet, gdy słońce się zjawi
Mi świeci blask błyskawic.


 
Tekst oryginalny: https://genius.com/Travis-why-does-it-always-rain-on-me-lyrics

1 comment: