Zazwyczaj to Vera Lynn lub Shirley Bassey jest określana mianem "pierwszej damy brytyjskiej piosenki", jednak Dusty Springfield to również ważna kandydatka do tego miana. W Polsce niestety jej osiągnięcia stoją w cieniu mężczyzn, którzy zapewnili jej drugą młodość - Pet Shop Boys, a dla mojej generacji również już nie czysto męskich The White Stripes.
Skłoniło mnie to do przerwania pisania tekstu o chłopakach na stronę 25 Years Later, z którą zacząłem niedawno współpracować i oddania szacunku kobiecie, której mimo ogromnych sukcesów zawodowych nie było dane cieszyć się szczęściem osobistym. Zmagała się z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków, nie udało jej się (nieoficjalne) lesbijskie małżeństwo zawarte w latach 70. Miała w repertuarze yacht-rockowy utwór Closet Man, ale raczej nie mówił o niej, ponieważ przyznała się do biseksualizmu już w 1970. Zmarła na raka piersi niemal dokładnie 22 lata temu, dwa tygodnie przed planowaną ceremonią wprowadzenia do Rock and Roll Hall of Fame. Przedwczesna śmierć nie wpędziła jej w zapomnienie - w ostatnich latach otrzymała w ojczyźnie dwie platynowe płyty za składanki przebojów i platynowy singiel za Son of a Preacher Man, czyli jeden z dowodów na jej mistrzostwo w gatunku blue-eyed soul.
Piosenka ta burzy obraz Dusty jako królowej ballad, jaki nie do końca świadomie kreuję w tym poście. Sporo energii ma w sobie także debiutanckie (nie licząc nagrań z bratem jako The Springfields) I Only Want to Be With You, jej chyba najczęściej przerabiany numer oraz pamiętany duet z PSB - What Have I Done to Deserve This?, być może najlepsza popowa refleksja nad molestowaniem seksualnym w pracy. Trudno jednak nie oprzeć się urokowi jej jedynego numeru jeden w ojczyźnie - You Don't Have to Say You Love Me z 1966, który (o ile pamiętam) wrzucałem już kiedyś do mediów społecznościowych z okazji Dnia Kobiet. Sometimes Like Butterflies to zapomniany singiel z 1985, cover kompozycji Donny Summer powstałej trzy lata wcześniej. Jego stronę B I Wanna Control You można odczytać jako zapowiedź new jack swingu. Wreszcie Nothing Has Been Proved to chyba najlepszy rezultat współpracy wokalistki z Pet Shop Boys - motyw przewodni do filmu Scandal opowiadającego o aferze erotyczno-szpiegowskiej z udziałem ministra obrony Wielkiej Brytanii w latach 60. XX wieku. Atmosfera tej piosenki jest jak londyńska mgła, a jej twórcy budzą podziw umiejętnością budowania napięcia.
Wszystkim fankom i czytelniczkom profilu oraz zaglądającym tu artystkom życzę spełnienia marzeń i radości życia z okazji Dnia Kobiet!
No comments:
Post a Comment