Saturday, February 8, 2020

3 z 1: Hall & Oates, czyli dusza się liczy

Privatize? - Bernie Sanders nie lubi tego

Daryl Hall & John Oates w kategorii popowych duetów pozostają w Polsce w głębokim cieniu Simon & Garfunkel, Pet Shop Boys, Roxette i Wham! (chociaż czy ci ostatni nie są dla większości ludzi two-hit-wonder?). Zapisali jednak spory rozdział w historii amerykańskiej muzyki rozrywkowej - i to samo w sobie może być szokiem dla mniej obeznanych z ich twórczością - dwóch dekad XX wieku (w mniejszym stopniu także kolejnych dwóch).

Projekt znany u nas przede wszystkim ze spopularyzowanego przez film Uciekająca panna młoda Maneatera zawiązał się bowiem już w 1969 r. w Filadelfii. Miasto to przejęło w latach 70. XX w. przez kilka lat pałeczkę stolicy soulu z rąk Los Angeles, gdzie w 1972 z Detroit przeniosła się wytwórnia Motown (skądinąd miasto znane też z przemysłu motoryzacyjnego w latach 60. XX w. walczyło prymat z Memphis - siedzibą Stax Records). Philly soul swoim barokowym sentymentalizmem i zamiłowaniem do smyczków w aranżacjach położył podwaliny pod disco, można się także doszukiwać jego wpływów w nagraniach najpopularniejszych boysbandów (np. New Kids on the Block przerobili (Didn't I) Blow Your Mind The Delfonics). To z tego kręgu wywodzą się m.in. Me and Mrs. Jones Billy'ego Paula i You'll Never Find Another Love Like Mine Lou Rawlsa

Najwyraźniej sprzyjający kreatywności klimat udzielał się tylko nie tylko czarnym mieszkańcom tego miasta. Nie da się ukryć, że muzykom o innym kolorze skórzy łatwiej było się przebić w mediach (jakiś showbiznesowy mogul miał powiedzieć w latach 70. XX w., że listy Billboardu uwzględniają airplay dlatego, że top 10 oparte na sprzedaży singli byłoby złożone wyłącznie z Afroamerykanów). Trudno się więc dziwić nieustannej ekspansji gatunku zwanego blue-eyed-soulem, którego czołowym przedstawicielem w końcowej fazie rozwoju byli inni fani filadelfijskiego brzmienia - Simply Red (If You Don't Know Me By Know pierwsi wykonali Harold Melvin & the Blue Notes). Podobnie The Bee Gees nie stworzyli disco, ale wykorzystali doświadczenia zdobywane od dzieciństwa i dzięki tej rutynie stali się jego największymi gwiazdami... Nie wszyscy jednak obrażali się z tego powodu na kolegów po fachu - w 1985 na płycie duetu Live at Apollo wystąpili David Ruffin i Eddie Kendricks z The Temptations.

Maneater nie był pierwszym przebojem Hall & Oates o nieznośnej kobiecie - po raz pierwszy trafili na szczyt Billboardu w 1976 z Rich Girl. Po kilku słabszych latach osiągnęli szczyt kariery w 1981, kiedy w USA aż trzy ich piosenki znalazły się na pierwszym miejscu listy przebojów: kolejno Kiss on My List, Private Eyes i I Can't Go for That (No Can Do). Tę ostatnią samplowali w 2003 Simply Red (znowu oni!) w Sunrise, a wczasach bardzo nam współczesnych - The xx w On Hold. Jak na ironię, między tymi trzema szlagierami na singlu ukazało się You Make My Dreams, które dzięki wykorzystaniu w różnych filmach i reklamach stało się pierwszym platynowym singlem duetu w Wielkiej Brytanii, chociaż pierwotnie przeszło tam bez echa!

Private Eyes ze względu na stalkerski tekst nie miałoby dzisiaj chyba podobnych szans na sukces, ale jego wybijany klaskaniem rytm trudno wyrzucić z głowy. W przebojowości nie ustępuje temu numerowi Out of Touch z 1984 - szósty i ostatni amerykański numer jeden duetu, rzadki przypadek piosenki popularniejszy w Polsce jako taneczny cover (w tym wypadku Uniting Nations, ale samplowali go też m.in. Nero). Polecam także urokliwe Say It Isn't So promujące w 1983 składankę Rock 'n' Soul: Part 1. Jeżeli słyszeliście kiedyś w radiu Everytime You Go Away śpiewane przez kogoś innego niż Paul Young, to też oni - jako wykonawcy oryginału (skądinąd większość przebojów Younga to covery, ale to już inna historia). Ciekawostką jest też nagranie przez Daryla Halla i Sounds of Blackness utworu Gloryland promującego Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w 1994. Większość wykonawców jego pokolenia była wtedy passé, więc taki wybór świadczył o niskiej randze imprezy z punktu widzenia gospodarzy... Od tego czasu ich renoma ponownie wzrosła, czego dowodem jest m.in. płyta z coverami opublikowana przez duet The Bird and the Bee w 2010.

1 comment:

  1. For users looking for a simple cricket betting app download, Khelraja provides an easy and quick process. The app is optimized for performance, offering smooth navigation and fast loading. It allows players to stay connected with matches and betting options anytime, anywhere.

    ReplyDelete