Wednesday, October 8, 2014

Wielka Brytania - złoto, srebro, platyna #39 (09.05. 2014)


aktualności

Na pewno już to pisałem w ramach tego cyklu, ale James Blunt to dla niektórych wyjątkowo krzepiący, dla innych przygnębiający przykład ucieczki przed statusem gwiazdy jednego przeboju. Nie tylko udało mu się wykreować kilka przebojów, które przynajmniej próbowały zbliżyć się do sukcesu You're Beautiful, ale również może pochwalić się rzadkim w ostatnich latach sukcesem - wszystkie jego studyjne płyty pokryły się platyną. Oczywiście niedoścignionym liderem pozostaje 10-krotnie platynowe Back to Bedlam (106 tygodni w top 75 od marca 2005, 10 tygodni na szczycie), które pociągnęło za sobą sukces podwójnie platynowego DVD Chasing Time: The Bedlam Sessions z 2006. Na pojedynczej platynie poprzestały: All the Lost Souls (numer 1 jesienią 2007), Some Kind of Trouble (4 jesienią 2010) i Moon Landing (2 pozycja jesienią 2013, na razie 43 tyg. w top 75, ale jest szansa na poprawę tego wyniku). Spośród innych trubadurów z gitarą, srebrny singiel za popularną we wielu krajach świata do dziś, a w Polsce dopiero teraz piosenkę Riptide 9 V odebrał Australijczyk występujący pod pseudonimem Vance Joy

Jeśli mowa o skoczniejszych wykonawcach, po raz pierwszy na liście nagrodzonych przez BPI znalazł się Niemiec rosyjskiego pochodzenia Anton Zaslavski, czyli Zedd. Zapewnił mu to srebrny singiel Stay the Night z wokalem Hayley Williams z Paramore (2 pozycja zimą 2014). Ten sam status uzyskał 4 VII po uwzględnieniu streamingu utwór Clarity (29 zimą 2013 i...27 wiosną 2014), gdzie wsparła go urocza Foxes. Szkoda, że na podobne laury nie zasłuży już raczej Spectrum - moim zdaniem najlepszy utwór i Zedda, i Matthew Komy. Dzięki remiksowi Robina Schulza srebrnym singlem został także jeden z największych przebojów wiosny - Waves Mr. Probza.

archiwum

Podtrzymujemy temat muzyki tanecznej. Wyniki sprzedaży tegorocznego singla Satisfy nie napawają optymizmem, jednak trudno uwierzyć, że Nero mogliby pozostać gwiazdą jednego albumu - złotego Welcome to Reality (numer 1 latem 2011). To nami znalazły się trzy srebrne single duetu: bardzo przeze mnie lubiany mimo ogólnego dystansu do hybryd brostepu i drum'n'bass Promises (szczyt latem 2011), Guilt (8 wiosną 2011) oraz najstarszy, choć najpóźniej scertyfikowany - Me & You (15 lokata na początku 2011).

Electric Light Orchestra są już obecni w różnych wcieleniach na scenie muzycznej już tyle lat, że nawet BPI trudno jest połapać się w ich dyskografii. Np. singiel Mr Blue Sky (6 w 1978) otrzymał od federacji dwa srebrne certyfikaty - jeden za wersję fizyczną, jedną, jak mniemam, za cyfrową. Jak w przypadku innych oldies, można też dostać oczopląsu od podobnych tytułów różnych składanek. 9 V srebrem pokryła się jedna z nich - The Collection z 2009, a na listę przebojów dzięki transmitowanemu przez BBC darmowemu koncertowi w Hyde Parku powróciła najpopularniejsza z nich - All Over the World: The Very Best of (6 miejsce wiosną 2005, brakuje tygodnia do pełnego roku w top 75). Inne duże płytowe sukcesy ELO to platyna za album Time, który mam w swojej domowej kolekcji (2 tyg. na szczycie latem 1981), ELO's Greatest Hits (7 w 1979), A New World Record (6 w 1976, 100 tyg. w top 75), Discovery (5 tyg. na prowadzeniu latem 1979, 46 tyg. w top 75) i Out of the Blue (4 jesienią 1977, 108 tyg. w top 75). Ekipa Jeffa Lynne'a nagrała też 7 złotych i 2 srebrne krążki.

"Elektrycy" byli jednymi z beneficjentów regulaminu BPI przyznającego nagrody za sumę zarobionych pieniędzy, a nie konkretną liczbę sprzedanych egzemplarzy. Aż cztery z ich srebrnych singli dotarły maksymalnie do 6 pozycji. Oprócz Mr. Blue Sky to Wild West Hero i Sweet Talkin' Woman z 1978 oraz Shine a Little Love z 1979. Pozostałe ich "srebra" to: Xanadu w filmowym duecie z Olivią Newton-John (2 tyg. na szczycie latem 1980), Don't Bring Me Down (3 jesienią 1979), Hold On Tight (4 latem 1981), Livin' Thing (4 jesienią 1976), Confusion/Last Train to London
oraz The Diary of Horace Wimp (obydwa 8 w 1979). Tak popularny w Polsce z racji obydwu stron singiel Ticket to the Moon/Here Is the News dotarł w 1982 zaledwie do 24 pozycji. Platynowy status uzyskało wideo Zoom Tour Live z 2001, a złoty - Out of the Blue: Live at Wembley z 1980 (koncer z 1978).

Składanka Kaiser Chiefs Souvenir: The Singles 2004–2012 (19 pozycja w 2012) wydawała mi się w swoim czasie wyjątkową klapą, jednak obecność Ricky'ego Wilsona w brytyjskim The Voice pomogła jej wydźwignąć się do poziomu srebrnej płyty.

suplement - najwyżej scertyfikowane soundtracki w historii nagród BPI:

pięciokrotna platyna - Bodyguard (1992) i Dirty Dancing (1987)
poczwórna platyna - Mamma Mia (2008) i film TV High School Musical (2006)
potrójna platyna - Grease (1978), Buster (1988), Pulp Fiction (1994), Trainspotting (1996), Goło i wesoło (1997), Dziennik Bridget Jones (2001), Ultimate Dirty Dancing (2003)

dla porównania - soundtracki, które spędziły najwięcej tygodni w top 75 UK Charts

1. Dźwięki muzyki (1965) - 372 tyg.
2. Południowy Pacyfik (1958) - 315 tyg.
3. Król i ja (1956) - 199 tyg.
4. West Side Story (1961) - 175 tyg.
5. Oklahoma! (1955) - 167 tyg.
6. Doktor Żywago (1965) - 107 tyg.
7. Pomaluj swój wóz (1969) - 97 tyg.
8. Oliver (1968) - 94 tyg.
9. Gigi (1968) - 87 tyg.
10. Mary Poppins (1965) - 82 tyg.

platynowy singiel od 28 III 2014

Następny odcinek będzie kolejnym pretendentem do miana najkrótszego w historii cyklu.

No comments:

Post a Comment