Monday, February 20, 2017

Tygodnik 7/2017


Piosenka tygodnia

Doomsday to trzeci singiel promujący najnowszy album Ryana Adamsa Prisoner.
Kojarzący się z Brucem Springsteenem muzyk z Karoliny Północnej ma już na koncie kilka nominacji do Grammy, a także m.in. album z coverami Taylor Swift i głośną przeróbkę Wonderwall (choć są pewnie tacy, którzy kojarzą go przede wszystkim z bójki z człowiekiem, który pomylił go z imiennikiem Bryanem). Chciałem przyznać temu krążkowi status Płyty Tygodnia, ale zawarte na nim stężenie melancholii nieco mnie zmęczyło, dlatego więcej o longplayach napiszę za tydzień.

Piosenka retro tygodnia

Kalifornijski duet Sparks próbował w swojej historii najrozmaitszych dźwięków - raz bardzo przebojowych, innym razem niezwykle odjechanych, czasami spełniających obydwa kryteria jednocześnie. W 1985 r. ich utwór Armies of the Night znalazł się na ścieżce dźwiękowej filmu Fright Night (Postrach nocy) - horroru z zacięciem komediowym (?) o wampirze terroryzującym nastolatków. W remake'u z 2011 r. zagrali nieżyjący już Anton Yelchin i Colin Farrell.



Synth-popowy kawałek brawurowo łączy nawiązania do nastroju fabuły z elementami...satyry społeczno-obyczajowej. Rok później w nieco zmienionej wersji pojawił się na studyjnej płycie Music You Can Dance To, który nie zdobył większej popularności. Mało kto wtedy mógł się spodziewać, że weterani glam rocka osiem lat później będą mieli jeszcze kolejne pięć minut przynajmniej w Europie...

Na soundtracku zgodnie z duchem czasu dominował rock (J. Geils Band, Autograph, Ian Hunter). Pojawili się też Evelyn "Champagne" KingDevo oraz najbardziej znani z kawałka o niegrzecznej nazwie If You See Kay April Wine.

Subiektywne wieści z BPI

- dobry tydzień dla Rag'n'Bone Mana - platyna dla singla Human i złoto dla debiutanckiego albumu z pominięciem srebra!
- najwyższe certyfikaty: platyna po raz jedenasty dla 25 Adele, po raz drugi dla singli The Weeknd Can't Feel My Face i Idiny Menzel Let It Go 
- platynowy singiel m.in. dla Bruno Marsa za 24K Magic, złote m.in. dla Michaela Jacksona za Beat It (3 miejsce wiosną 1983), Sophie Ellis-Bextor za Murder on the Dancefloor (2 na przełomie 2002 i 2003) i Kylie Minogue za All the Lovers (3 latem 2010), srebrne m.in. dla Gorillaz za 19/2000 (6 w lipcu 2001) i The xx za Islands (34 w 2010).

Więcej na stronie BPI.

Subiektywne wieści z Billboardu i RIAA


- 52 tygodnie na liście Billboard Hot 100: Cheap Thrills Sii i Seana Paula (aktualna pozycja 32, maksymalna pozycja 1, podwójna platyna), Don't Let Me Down The Chainsmokers i Dayi (aktualna pozycja 44,  maksymalna pozycja 3, poczwórna platyna)
- 312 tygodni (6 lat) na liście Billboard 200:  21 Adele (aktualna pozycja 87, 24 tygodnie na pierwszym miejscu, 14-krotna platyna)
- 104 tygodnie na liście Billboard 200: Get Rich or Die Tryin' 50 Centa (aktualna pozycja 200, maksymalna pozycja - 1 w 2003, sześciokrotna platyna)
- 52 tygodnie na liście Billboard 200: Nine Track Mind Charliego Putha (aktualna pozycja 143, maksymalna pozycja 6, złota płyta)

Spadkobiercy Michaela Jacksona dbają o regularne "certyfikowanie" Thriller, który od 16 lutego ma już w USA 33-krotnie platynowy status! Spotkałem się za to z zarzutami, że w Stanach zaniżane są dane o sprzedaży Bad - co by nie mówić, powszechnie uważanego za najlepiej sprzedający się album na świecie w historii. Oficjalnie jest to dziesięciokrotna platyna. Poza tym singlowy numer jeden Katy Perry z 2011 r. Last Friday Night (T.G.I.F) pokrył się platyną po raz piąty (ech...)

Więcej na stronie RIAA.

No comments:

Post a Comment