Friday, September 19, 2014

Wielka Brytania - złoto, srebro, platyna #35 (11. 04. 2014)


aktualności

Kiedyś na forum 80s.pl pochwaliłem pewnego wydawałoby się niszowego rapera za wydanie płyty pod zabawnym tytułem M.I.A.M.I, czyli Money Is A Major Issue. Nie przypuszczałem, że po kilka latach Pitbulla będą znali (i niekoniecznie lubili) wszyscy. Panuje przekonanie, że żaden taneczny przebój z USA nie może się bez niego obyć. Jest w tym sporo racji, z tym, że z 12 jego scertyfikowanych singli 5 to tylko featuringi, którymi nie będziemy się tu zajmować. 4 IV Armando Perez uzyskał swoją drugą w karierze solową platynę (z featuringami - trzecią) za Timber z Ke$hą (numer jeden na początku 2014, na razie 33 tyg. w top 75), gdzie w pogoni za trendami zamienił firmowe wstawki latino na country. Wcześniej tak dużym przebojem było Give Me Everything z Ne-Yo, Nayer i Afrojackiem (3 tyg. na szczycie wiosną 2011, również 33 tyg. w top 75). Poza tym Pitbull jako główny wykonawca notował jedynie srebrne krążki: I Know You Want Me (Calle Ocho) (4 pozycja latem 2009), Hotel Room Service (9 w 2009), International Love z Chrisem Brownem (10 w 2012), Don't Stop the Party z TJR (7 na przełomie 2012 i 2013) i Feel This Moment z Christiną Aguilerą (5 wiosną 2013). Przy takich wyczynach kuriozum wydaje się jedynie album Planet Pit (11 w 2011) pokrył się złotem, a kolejny - Global Warming nie doszedł nawet do 100 pozycji, chociaż wygląda na to, że ukazał się również w Wlk. Brytanii..

Jeden z największych przebojów płytowych 2013 - Night Visions Imagine Dragons (76 tyg. w top 75 od kwietnia 2013, maksymalna pozycja 2) 4 IV pokrył się platyną. Trudno uwierzyć, że od tego czasu ponad złoto nie wzbił się niesiony popularnością ballady All of Me krążek Johna Legenda Love in the Future (w top 75 od września 2013, także na razie dotarł do 2 miejsca). Na razie największym sukcesem piosenkarza pozostaje więc platynowe Get Lifted (12 miejsce w 2005, niezły staż - 37 tyg. w top 75). Once Again (10 w 2006) w tej chwili jest złotą płytą, a Evolver (21 w 2008) - srebrną. Można więc mówić o znaczącym powrocie do łask fanów. Już po tygodniu The Power of Love Sam Bailey (kwietniowy numer 1) poprawiło status na złoty, ale na tym "dziejowa rola" tego albumu prawdopodobnie się skończyła. Za to 11 IV rozpoczęła się certyfikacyjna kariera chyba najbardziej staromodnego hitu tego roku - Let It Go Idiny Menzel z filmu Frozen (standardowo na początek srebrny singiel).

archiwum

Unorthodox Jukebox Bruno Marsa (numer jeden zimą 2012, 74 tyg. w top 75) goni pięciokrotnie platynowy debiut Hawajczyka Doo-Wops & Hooligans (2 tyg. na prowadzeniu zimą 2011, imponujące 134 tyg. w top 75). Potrójna platyna to także coraz rzadszy wynik w bieżącym stuleciu. 4 IV doszło także do pierwszego przypadku, w którym o certyfikat wzbogacił się artysta, którego kariera została już w tym cyklu podsumowana. Mowa o Leonardzie Cohenie, którego kolekcja nagród BPI wzbogaciła się o srebrną płytę za Live in London (19 lokata w 2009). Trwała gorączka wokół powrotu The Stone Roses, która tym razem zaznaczyła się podwójnie platynową płytą dla Second Coming (4 pozycja zimą 1994). Podsumowanie tego wątku nastąpi za dwa odcinki.

Pitbull ma w tym tygodniu godne towarzystwo The Black Eyed Peas. Wesoła gromadka will.i.ama wypracowała styl na tyle przyjazny listom, że ma już na swoim koncie podwójnie platynowy singiel I Gotta Feeling (dwa tygodnie na szczycie latem 2009, 78 tyg. w top 75!) i 4(!) platynowe - Where Is the Love z pomocą Justina Timberlake'a (6 tygodni na szczycie jesienią 2003), Boom Boom Pow (dwa razy numer jeden wiosną 2009), Meet Me Halfway (lider jesienią 2009) i The Time (Dirty Bit) (szczyt jesienią 2010). Nagrodzone 4 IV Just Can't Get Enough (3 wiosną 2011) to w tej chwili jedyny złoty singiel czwórki, za to mają sporo srebrnych - Shut Up (2 lokata zimą 2003), Don't Phunk with My Heart (3 wiosną 2005), My Humps (3 jesienią 2005), Pump It (3 wiosną 2006), Rock That Body (11 w 2010) i wspominane już w tym cyklu Don't Stop the Party (17 w 2011). BEP są więc chyba modelowym przykładem tendencji do coraz niższej maksymalnej pozycji srebrnego singla na liście i coraz większego akcentu na jego staż.

Wszystkie te "smashe" zmieściły się na 4 albumach, z których żaden nie doszedł do 1 miejsca w Wlk. Brytanii (a tylko The E.N.D. w USA). Elephunk (3 pozycja latem 2003, 67 tyg. w top 75) i The E.N.D. (The Energy Never Dies) (3 latem 2009, 69 tyg. w top 75) to pięciokrotne platyny, Monkey Business (4 wiosną 2005, 67 tyg. w top 75) - potrójna. The Beginning (9 w 2010) wyznaczał już znudzenie konwencją, ale platyną się pokrył. Gdzie te czasy, kiedy Request & Line z Erykah Badu gościło na liście polskiej Vivy...

rozmaitości:

- złota płyta dla ścieżki dźwiękowej do amerykańskiego filmu Pitch Perfect z 2012 o rywalizacji szkolnych chórów. Śpiewana przez występującą w filmie Annę Kendrick piosenka Cups trafiła do pierwszej dziesiątki Billboardu, na Wyspach doszła tylko do 71 miejsca (styczeń 2013).

W następnym odcinku pojawi się powód, dla którego powstał ten cykl oraz pewien sławny znawca kina :D, jednak najpewniej wcześniej powstanie potężny post bliższy zainteresowaniom polskiego czytelnika.


No comments:

Post a Comment