Strony

Sunday, March 30, 2014

Brytyjskie złote płyty #1 (16.08. 2013)


aktualności

Certyfikaty BPI z 16 sierpnia 2013 r. można najkrócej określić jako podsumowanie pierwszego półrocza 2013 r., choćby dlatego, że podwójnie platynowy status zdobyła obejmująca ten okres składanka Now That's What I Call Music! 85 (na trackliście m.in. Get Lucky, Blurred Lines, La la la, Let Her Go), Platynowym singlem stało się Waiting All Night Rudimentalu i Elli Eyre, które jak przystało na brytyjski wiosenny numer 1 powtórzyło osiągnięcie prawie o rok starszego Feel the Love (50 tyg. w top 75!) z wokalnym udziałem...

... Johna Newmana. Piosenkarz rodem z Settle w północnym Yorkshire (czyżby duet z Disclosure wisiał w powietrzu :) udzielał się również wraz z Alexem Clare na trzecim jak na razie scertyfikowanym singlu Rudimental - Not Giving In (srebro, mimo, że dotarł tylko do 14 miejsca na koniec 2012), a 16 VIII odbierał złoty singiel za swój pierwszy i (przynajmniej z punktu widzenia BPI) wciąż jedyny solowy przebój - Love Me Again

Powody do radości mieli także rozchwytywani Bastille. Ich na razie największy hit Pompei (numer 2 w marcu) stał się platynowym. Mimo, że to bardziej 'albumowy' zespół wypełniający lukę między Coldplay i Mumford & Sons a bardziej hipsterskimi składami, na tym ich singlowe sukcesy w 2013 miały się nie skończyć...

Złoty singiel otrzymała również amerykańska grupa Imagine Dragons za Radioactive. Piosenka ta pojawiła się na UK Charts w grudniu 2012 r., dotarła zaledwie do 13 miejsca, jednak pewnie pod wpływem swojej rekordowej długowieczności na rynku USA do marca 2014 r. przebywała w zestawieniu aż 55 tygodni. To drugi i na razie ostatni kontakt "Smoków" z BPI. Pamiętnego 22 lipca ich debiutancki album Night Visions, któremu w chwili pisania tego tekstu, "stuknął" akurat rok na brytyjskiej liście, pokrył się złotem. Biorąc pod uwagę jego napędzaną kolejnymi singlami (ostatnio Demons, które wyrównało wynik Radioactive) wciąż niesłabnącą popularność, platyna jest pewnie kwestią czasu. 

Dla porównania w USA Radioactive to już sześciokrotna platyna (z tym, że od 9 maja 2013 r. do certyfikatów liczą się również odsłuchy w serwisach streamingowych), niegdysiejszy numer jeden mojej prywatnej listy przebojów, która właśnie zmieniła nazwę, It's Time - platyna, a album - podwójna platyna (2 miliony sprzedanych egzemplarzy).

Właśnie platyną pokrył się 16 VIII obsypany komplementami krytyków, wyczekiwany przez sześć i pół roku album Justina Timberlake'a The 20/20 Experience (3 tyg. na szczycie wiosną 2013). To niewiele w porównaniu z sześciokrotną platyną Justified czy potrójną Futuresex/LoveSounds, ale generalnie autorskim płytom ostatnio słabo idzie w porównaniu z singlami czy składankami... O singlowych sukcesach byłego lidera 'NSync więcej napiszę w czwartym odcinku cyklu. 

Również platynowym stał się ostatni - a jednocześnie pierwszy z premierowym repertuarem od 12 lat - album innego ulubieńca płci pięknej. Wliczając best-ofy i zestawy coverów, Time (numer 1 wiosną) to już 43. (!) scertyfikowany krążek Roda Stewarta, z czego osiemnasty platynowy. O licznych składankach będzie jeszcze okazja napisać, zaś jeżeli chodzi o regularne wydawnictwa, na razie prym wiodą dwie pierwsze części serii Great American Songbook: It Had to Be You (8 miejsce w 2002) i As Time Goes By (4 miejsce w 2003). Obydwie pokryły się podwójną platyną.

Status srebrnego uzyskał 16 VIII album The Impossible Dream walijskiego duetu Richard & Adam. Mimo, że bracia Johnson zajęli zaledwie trzecie miejsce w siódmej serii Britain's Got Talent, zbiór wykonanych w operowym stylu ballad aż przez trzy tygodnie przebywał na szczycie brytyjskich notowań! Z tym, że jak pamiętają wierni czytelnicy Muzyko(b)loga, był to okres bardzo słabej sprzedaży...

archiwum

W gronie beneficjentów "autocertyfikatów" znalazły się tym razem wyłącznie absolutne legendy. Najwyraźniej zainteresowanie twórczością zmarłej w 2003 r. Niny Simone z czasem wzrasta, ponieważ od 16 VIII podwójnie platynowy The Very Best Of z 2006 r. (6 miejsce na liście) to jej najlepiej sprzedający się album w Wlk. Brytanii. O nadrabianiu zaległości w znajomości historii czarnych brzmień na Wyspach będzie jeszcze okazja wiele razy wspominać... To siódma scertyfikowana płyta jazzowej wokalistki w tym kraju (cztery pokryły się złotem, dwie - srebrem). Z singli srebrnym stało się tylko My Baby Just Cares for Me (5 miejsce w 1987 r.).

Tego samego dnia platynowy status uzyskał album Exile on Main St. The Rolling Stones z 1972 r. Dwa tygodnie później certyfikat otrzymała kolejna, również historyczna płyta tego sławnego zespołu, więc na razie ograniczę się do informacji, że Exile było numerem 1 w przynajmniej siedmiu krajach świata (w tym UK i USA) i szóstą brytyjską "platyną" zespołu, w tym dopiero drugą - po Let It Bleed - nieskładankową, w czym na pewno pomogła zremasterowana wersja z 2010 r. (również dotarła na szczyt listy).

rozmaitości

złota płyta - Original London Cast Recording We Will Rock You z listopada 2002 (magia Queen wiecznie żywa...)
srebrna płyta - składanka Anthems Hip-Hop 3 Ministry of Sound ze stycznia 2013 (m.in. Gangsta's Paradise, 99 Problems, Straight Outta Compton)

w następnym odcinku m.in. wielki hit lata, skandalistka, skandaliczny remiks :P i legendy alternatywy


Blog powraca w nowej formule - "powitalny" podcast i zapowiedź nowego cyklu


Eksperyment z nieprowadzeniem bloga przez dwa miesiące przyniósł ciekawe rezultaty. Okazało się, że ani nauka ani praca wcale nie zajęła mi czasu, który poświęcałem na tworzenie wpisów. Zajmowałem się w tym czasie głównie...odkładanym od sierpnia sortowaniem zdjęć z cmentarza Rakowickiego w Krakowie. Obawiałem się, że tak słabo wypadły przez upał, że nie będę w stanie na nie patrzeć, jednak udało mi się przez nie przebrnąć, więc...chyba pora wrócić do blogowania :) Chociaż na dwa tygodnie, bo tylko z takim wyprzedzeniem jestem w tej chwili w stanie planować. Tym bardziej, że oddawanie się cmentarnej pasji nie wpłynęło negatywnie na realizację innych, bardziej naglących projektów.

Ostatnio dokonałem jeszcze jednego odkrycia. Po reinstalacji systemu operacyjnego znacznie poprawiła się jakość nagrań w Audacity z mojego laptopa. Znalazły się też kodeki do konwersji na mp3, których brak spędzał mi sen z powiek w czasach świetności Radia Iwelynne. Jak mawiał wielki literat z Wysp Brytyjskich Oscar Wilde: "jedyny sposób, aby oprzeć się pokusie, to jej ulec", dlatego postanowiłem wykorzystać doświadczenia sprzed dwóch lat i przynajmniej raz na tydzień serwować Wam autorskie audycje tematyczne. Pierwsza to trochę mydło i powidło - skupiłem się na powrotach kilku z moich ulubionych wykonawców, na końcu powróciłem też na chwilę do podsumowania roku. Całości można posłuchać pod adresem http://www.sendspace.com/file/c9wq77. Oczywiście, po wygaśnięciu linka możecie poprosić o ponowny załadunek, ale na wszelki wypadek będę też wrzucał na bloga playlisty z YouTube.



Ostatnio łatwiej mi zabrać się do gadania niż do pisania, jednak będę próbował również regularnie prezentować muzyczny temat, który nie dawał mi spokoju również w okresie blogowego postu. Mam na myśli srebrne, złote i platynowe płyty przyznawane przez British Phonographic Industry (BPI). Jak pisałem na początku roku, żyjemy w ciekawym okresie, ponieważ od 22 lipca 2013 r. artyści otrzymują je automatycznie - bez oczekiwania na raport z koncernu. Pomogło to nadrobić często wieloletnie zaległości. Dlatego zamierzam zacząć ten cykl wpisów od 16 sierpnia ubiegłego roku, ponieważ 2 i 9 sierpnia nagradzano jeszcze w większości wydawnictwa, które 22 lipca mogły wylegitymować się sprzedażą w wysokości np. 99.997 egzemplarzy :), można więc te certyfikaty z czystym sumieniem zaliczyć do poprzedniego etapu historii tego typu nagród w Wielkiej Brytanii. Myślę, że warto próbować takich analiz, ponieważ ze względu na spowodowany różnymi czynnikami kryzys rynku fonograficznego wiele z dzieł, o których będę wspominał, raczej nie doczeka się już kolejnego certyfikatu, a wspomniany automatyzm decyzyjny wyciąga na światło dzienne sporo być może niesłusznie zapomnianych przebojów. Obok prezentacji aktualnych trendów muzycznych możecie więc liczyć na solidną dawkę nostalgii. Z tego powodu każdy odcinek będzie się dzielił na trzy części: aktualności, archiwum i rozmaitości (DVD, składanki i płyty, co do których mam podejrzenie, że były sprzedawane w tzw. budget price, przez co nie mogły być notowane na brytyjskiej liście przebojów).

Podstawowe informacje na temat certyfikatów BPI:

rok wprowadzenia - 1973 (DVD - 2005)

wymagana sprzedaż dla danego certyfikatu:

srebrny singiel - 200.000 egz.
złoty singiel - 400.000 egz.
platynowy singiel - 600.000 egz.
podwójna platyna - 1.200.000 egz.

srebrna płyta -  60.000 egz.
złota płyta - 100.000 egz.
platynowa płyta - 300.000 egz.
multiplatyna - wielokrotność

złote DVD - 25.000 egz.
platynowe DVD - 50.000 egz.
multiplatyna - wielokrotność