Wednesday, July 23, 2014

Wielka Brytania - złoto, srebro, platyna #23 (17. 01. 2014)


aktualności:

Pierwsze tygodnie 2014 w Wielkiej Brytanii i na całym świecie upłynęły pod znakiem chyba nieuniknionego na jakimś etapie ich karier duetu Pitbulla i Ke$hy Timber, którego sukces również był przesądzony, ponieważ wpisywał się nurt odświeżania kowbojskich potańcówek zapoczątkowany przez Wake Me Up Aviiciego. 17 I został on srebrnym singlem, podobnie jak wtedy aktualny przebój Calvina Harrisa Under Control (numer 1 w grudniu), przy którym pomagali mu szwedzki DJ Alesso i duet Hurts, a przynajmniej jego wokalista (mam nadzieję, że ktoś będzie go jeszcze stąd kojarzył, kiedy manchesterczycy wydadzą nowy album...). Można było już jednak wyczuć w powietrzu "garażową wiosnę", a jednym z jej zwiastunów był srebrny singiel dla producenta drum'n'bass Wilkinsona za Afterglow (8 miejsce jesienią 2013). Nie mogło się też obyć bez kolejnego certyfikatu dla Ellie Goulding - tym razem złotego singla za How Long Will I Love You.

17 I BPI miała po raz ostatni do czynienia z kolejnym głośnym albumem jesieni - debiutem Lorde Pure Heroine (4 pozycja w listopadzie, 36 tygodni w top 75, w tej chwili przebywa w ostatniej "ćwiartce" top 100), który pokrył się wtedy złotem. Powrócił także "kącik cięższych brzmień", a to dzięki lubianej także w Polsce formacji metalcore Bring Me The Horizon. Czwarta, a pierwsza srebrna płyta Sempiternal (3 wiosną 2013) to zdecydowanie ich największy sukces. Poprzednia nosiła nietypowy tytuł There Is a Hell, Believe Me I've Seen It. There Is a Heaven, Let's Keep It a Secret.

archiwum:

Część archiwalna odcinka tym razem znowu została zdominowana przez hip-hop i R&B. Drugi pośmiertny złoty singiel uzyskał legendarny raper 2Pac. Po raz pierwszy udało się to opiekunom jego spuścizny z Ghetto Gospel, w którym słychać również głos Eltona Johna (3 tygodnie prowadzenia na liście latem 2005), do którego dołączył teraz jeden z największych szlagierów w historii popularnego Hop-Bęca - Changes (3 lokata na początku 1999). Zaczerpnięty z The Way It Is Bruce'a Hornsby'ego & The Range refren śpiewa w nim niejaki Talent. Już dwunasty singlowy certyfikat otrzymali odebrali Black Eyed Peas - tym razem "srebro" za Don't Stop the Party (17 pozycja wiosną 2011).

Początek mojego zainteresowania muzyką pop zbiegł się z początkiem kariery Alicii Keys, która już od ponad dekady służy za wzór soulowej wokalnej klasy na szczytach list przebojów. 17 I złoty status uzyskał jej mocno ograny także w Polsce singiel No One (6 pozycja jesienią 2007), co jest jej największym solowym sukcesem po platynowym Empire State of Mind, Part II (4 zimą 2009, 41 tygodni w top 75). Ten sam status zdobyła "pierwsza część" tej piosenki wydana pod egidą Jaya-Z. Najwyżej notowany solowy utwór artystki na UK Charts Fallin' (3 miejsce jesienią 2001) to wciąż tylko srebrny singiel, podobnie jak bondowski duet z Jackiem White Another Way to Die (9 jesienią 2008), Doesn't Mean Anything (8 zimą 2009), Try Sleeping with a Broken Heart (7 wiosną 2010) i Girl on Fire (5 zimą 2012). Un-Thinkable (I'm Ready) mimo świetnego wyniku na Billboard Hot R&B/Hip-Hop niestety nie było nawet w pierwszej setce...

Album The Element of Freedom, z którego pochodzi większość tych przebojów (2 tygodnie na szczycie, 55 tygodni w top 75 od grudnia 2009) trzykrotnie pokrył się platyną w Zjednoczonym Królestwie, tak samo jak debiut Songs in A Minor (6 lokata jesienią 2001, 79 tygodni w top 75). Do platyny dobrnęły The Diary of Alicia Keys (13 w 2003) i As I Am (11 w 2007). Ostatni studyjny krążek Girl on Fire (15 w 2012) poprzestał na złocie. Zbyt wiele eksperymentów z brzmieniem?

Mimo że sporej części obserwatorów popkultury się już kojarzył głównie z pobicia Rihanny, Chris Brown notuje kolejne sukcesy. W Wielkiej Brytanii jego najlepiej sprzedającą się płytą pozostaje platynowe Exclusive (3 pozycja jesienią 2007, 48 tygodni w top 75), jednak dopiero 4,5 roku później trafił on na sam szczyt tamtejszego zestawienia z Fortune, które 17 stycznia pokryło się złotem, dorównując imiennemu debiutowi (29 lokata w 2006) i F.A.M.E. (10 w 2011). Niewypałem okazało się jedynie Graffiti - 55 miejsce w 2009 i srebrna płyta (w USA był to numer 7).

Spoza czarnych brzmień powody do radości miała 17 I jedna z najzadziorniejszych brytyjskich piosenkarek tego stulecia Kate Nash, której przyznano złoty singiel za największy przebój Foundations (2 miejsce latem 2007, może byłoby lepiej gdyby nie Umbrella ;) Album Made of Bricks, z którego pochodzi, pokrył się platyną (szczyt w sierpniu 2007, 43 tygodnie w top 75). Kolejny My Best Friend Is You mimo lokaty w pierwszej dziesiątce po 3 tygodniach zniknął z notowań, po czym "niedzielni" fani popu już sobie nie przypomnieli o Kate, która jednak niezrażona nagrywa do dziś.

rozmaitości:

- potrójnie platynowe wideo dla filmu The Last Waltz - zapisu pożegnalnego koncertu grupy The Band w Dzień Dziękczynienia 1976, podczas którego zagrali również m.in. Bob Dylan, Ringo Starr, Neil Young i Joni Mitchell
- złote wideo dla JLS za Goodbye: The Greatest Hits Tour z grudnia 2013. To czwarte wyróżnione przez BPI DVD boysbandu, z czego dwa uzyskały platynowy status: dokument Eyes Wide Open z 2011 (pierwszy film w 3D firmowany przez brytyjskiego wykonawcę) i Only Tonight - Live from London (2010).
- platynowa płyta dla składanki Now That's What I Call Reggae z czerwca 2012, na której zmieścili się nawet Blue Lagoon i The Police (!)


W następnym odcinku: najpopularniejszy zespół wszech czasów, najpopularniejszy zespół wszech czasów rodem z Australii (dla ułatwienia dodam, że The Bee Gees tak naprawdę byli z Manchesteru...), parę słów o singlach najpopularniejszego zespołu roku 2013 i największy bestseller brytyjskiego rynku muzycznego od czasu Adele.

1 comment: